Resursele fundamentale din coaching

Resurse fundamentale în coaching

Așa cum le-a descris C.G. Jung, arhetipurile sunt structuri ale inconștientului colectiv cu care ne conectăm atunci când avem anumite tipuri de experiențe semnificative, pentru a accesa comportamente și resurse specifice.

Probabil că cea mai bună analogie este cea a portalurilor de pe Internet. Vrem să găsim informații? Accesăm Google. Vrem să împărtășim ce ni se întâmplă? Intrăm pe Facebook. Vrem să ne promovăm profesional? Ne punem profilul pe Linkedin.

Fiecare astfel de site ne oferă un tip specific de experiențe, prin combinația unică de informații, relații și oportunități de acțiune. În lipsa lor, aceleași obiective sunt atinse mai greu, mai încet sau chiar deloc.

Similar, efectele coachingului pot fi explicate prin conectarea clientului la diferite arhetipuri, care îi permit să-și schimbe percepția, atitudinea și acțiunile față de situațiile cu care se confruntă. Iar pentru a fi un bun coach, este esențial să ai acces la toate aceste arhetipuri.

Și, pentru a reuși, la rândul său coachul are nevoie de deschiderea, stabilizarea și optimizarea conectării la acele arhetipuri care îi facilitează interacțiunea cu clientul.

Din nevoia de a evalua calitatea coachingului practicat de cei ce vor să se certifice în calitate de coachi profesioniști, ANC, ICF, EMCC sau IAC s-au concentrat până în prezent pe comportamentele acestora, pe ceea ce poate vedea și auzi un observator al procesului.

Dar acestea reprezintă doar vârful aisbergului, majoritatea elementelor definitorii fiind plasate în mintea, emoțiile și trăirile interioare ale coachului. Nuanțe fine ale tonului vocii, durata tăcerii dinantea unei întrebări, o modificare aproape imperceptibilă a mimicii pot schimba dramatic efectul aceleiași întrebări, aceleiași tehnici de coaching. Iar ele reflectă spre exterior procese extrem de complexe, la care observatorul nu are acces direct.

Formatorii au însă șansa extraordinară de a-și însoți studenții în procesul de dezvoltare a competențelor printr-un proces continuu de împărtășire a acestor elemente interioare, ce le permite studenților să-și ajusteze continuu procesele mentale, reacțiile emoționale și deciziile punctuale.

Și la fel cum știința și arta picturii se învață cel mai bine alături de un maestru, prin preluarea tehnicii sale și dezvoltarea propriei abordări, optimizată prin observațiile și propunerile de alternative venite de la acesta, și învățarea coachingului este mult accelerată și facilitată printr-un astfel de proces.

Arhetipuri de formare în coaching

Natura arhetipală a formări în coaching

Observațiile făcute de-a lungul celor peste 8 ani de când predau coachingul mi-au relevat natura preponderent arhetipală a transformărilor prin care trec studenții în perioada de formare. Este vorba despre:

  • accesarea de noi resurse interioare,
  • schimbarea modului lor obișnuit de a gândi, simți, decide,
  • generarea unei noi atitudini față de viață, față de clienți și ei înșiși.

Iar caracterul arhetipal al procesului îl face să fie diferit de la o persoană la alta, atât ca ritm, cât și ca efecte transformaționale, astfel încât în final fiecare student bine format nu este o clonă a formatorului, ci își exprimă propria personalitate și abordare în coaching.

Pentru a le defini și demonstra existența, Jung a căutat arhetipurile printre temele repetitive ale mitologiei universale. Există însă și alte universalii: emoțiile și marile resurse interioare (creativitate, perseverență, adaptabilitate etc.). Numărul mare de zei hinduși sau din mitologia greco-romană viza atribuirea fiecăruia a unui astfel de arhetip.

Personal, prefer simplificarea terminologică și atribuirea numelui arhetipului în corespondență directă cu emoția sau resursa interioară respectivă.

Astfel poate că se pierde o parte din încărcătura mitologică, dar se câștigă în privința capacității omului contemporan, ce a urmat mult mai puține studii clasice decât se făceau pe vremea lui Jung, de a percepe și opera direct cu arhetipurile simple.

Din această perspectivă, procesul de formare în coaching este realizat cu ajutorul și prin influența unui set specific de arhetipuri, ce sunt accesate inițial de formator, astfel încât să devină pe deplin accesibile studenților.

Schimbările de percepție, gândire și acțiune induse de conectarea la fiecare arhetip sunt validate de formator, iar apoi se creează cadrul de experimentare, astfel încât fiecare participant să poată descoperi ce anume îi oferă conectarea la acel arhetip și să-și maximizeze beneficiile noii experiențe.

Diferențele dintre școlile de formare în coaching sunt date, exterior, de tipul de tehnici și abilități predate, iar interior de constelația de arhetipuri la care dau acces. Diferența dintre Life Coaching și Business Coaching poate fi explicată foarte bine prin cel puțin două arhetipuri diferite: Armonie în cazul vieții pe ansamblu, respectiv Performanță în cazul vieții profesionale.

Iată setul de arhetipuri pe care îl folosesc pentru formarea în Competent Life Coaching.

 

Arhetipul Dragostei în coaching

Tandrețe

Coachingul este în primul rând o relație, iar fundamentul arhetipal al relațiilor este reprezentat de axa emoțională iubire-frică. În plus, tandrețea activează o formă de pasiune, ce concentrează atenția, activează perseverența și crește toleranța la frustrări.

Pentru a putea, ani de-a rândul, să asculți, să explorezi și să facilitezi schimbări la persoane care au cam același tip de provocări, este nevoie de o formă de răbdare, compasiune, acceptare și înțelegere ce este cel mai bine susținută de resursele oferite de tandrețe.

Un coach își iubește profesia, tipul de persoane care îi sunt clienți, genul de provocări cu care aceștia se confruntă și, mai ales, multitudinea de soluții pe care aceștia le găsesc.

În caz contrar, se va plictisi și de coaching la fel cum poate a făcut-o deja cu alte profesii.

Iar formatorul iubește atât de mult coachingul, încât se identifică cu acest domeniu, îi dedică întreaga sa activitate profesională, contribuind cu toate mijloacele pe care le are la dezvoltarea și promovarea acestui domeniu.

Arhetipul Puterii interioare în coaching

Putere interioară

Foarte adesea, clienții își justifică dificultățile prin lipsa încrederii în sine și își doresc ca prin coaching să-și sporească această resursă.

De fapt, cel mai adesea este vorba despre neaccesarea puterii interioare, cea care ne dă capacitatea de a face schimbări în noi și în jurul nostru.

Puterea este cea care ne susține capacitatea de a ne concentra atenția și a efectua eforturi fizice susținute. Este combustibilul care ne propulsează pe drumul de la situația actuală la cea ideală, pe care ne-am definit-o ca obiectiv.

Folosind suficientă putere interioară, putem realiza mai mult, mai bine sau mai repede, ceea ce ne generează un plus de încredere în sine. Dar dacă am activat prea multă putere, ce rămâne nefolosită, ea se transformă în frustrare sau este folosită pentru a sabota sau chiar distruge ceea ce am realizat.

De aceea, un coach știe permanent cum să-și dozeze eforturile și încotro să-și direcționeze atenția, pentru a obține rezultate optime cu consum minim de putere interioară. Este la fel de eficient dacă sesiunea durează 15 minute sau 15 ore și își variază puterea interioară în funcție de tipul de proces pe care îl facilitează. În plus, nu-și transferă puterea către client, ci îl învață pe acesta cum să mobilizeze mai multă sau mai puțină putere.

Arhetipul Luminii în coaching

Lumină

Coachingul este un proces de conștientizare, prin care clientul aduce lumina înțelegerii și auto-observării în zone până atunci întunecate ale gândurilor, emoțiilor și acțiunilor sale. Și face asta firesc și natural, fără a avea senzația unei lupte sau a înfrângerii vreunei rezistențe, ci descoperind cum inconștientul se deschide de la sine și se bucură de contactul cu lumina conștiinței.

Conștientizarea nu înseamnă neapărat și schimbare, ci în primul rând cunoaștere, înțelegere, acceptare, integrare. Cea mai bună analogie este contactul cu o încăpere necunoscută, cufundată în întuneric. În momentul în care găsim comutatorul și aprindem lumina, sau folosim lanterna de pe telefonul mobil pentru a explora locul respectiv, nu schimbăm nimic din starea acelei camere, ci doar ne optimizăm relația cu ea. Prin explorarea ulterioară, putem descoperi că tot ce se află acolo ne place, sau că vrem să schimbăm aranjamentul sau chiar obiectele din cameră.

Similar, coachul facilitează explorarea de către clienți a zonelor pe care și le ignoraseră, fără a porni de la presupunerea că neapărat ar trebui să și schimbe ceva din ele. În coachingul NLP se merge pe adăugarea de opțiuni acolo unde există o singură variantă, astfel încât clientul să își îmbogățească gama din care face selecția și să-și crească capacitatea de adaptare la contexte foarte diferite.

Arhetipul Provocării în coaching.

Provocare

Cea mai mare piedică în calea dezvoltării personale este reprezentată de confort și obișnuințe. Atâta timp cât clientul de coaching gândește la fel, simte la fel și acționează la fel ca până atunci, schimbările din viața sa pot fi declanșate cel mult de modificarea condițiilor de mediu, asupra cărora are o influență limitată.

De aceea, primul pas este reprezentat de punerea sub semnul întrebării a explicațiilor pe care și le dă, a reacțiilor sale emoționale, a acțiunilor sau lipsei sale de acțiune. În acest fel, clientul își poate da seama de lipsa de logică a unor justificări, de caracterul excesiv al reacțiilor emoționale sau comportamentale.

Dar pentru a realiza cu adevărat schimbarea acestora, este nevoie de declanșarea altor structuri mentale, emoționale și comportamentale, aflate înafara zonei sale de confort. Doar astfel clientul își accesează alte resurse interioare și își extinde gama de răspunsuri la provocările din propria viață.

Pentru studenții ce vor să devină coach, o primă provocare este reprezentată de abținerea de la tendința de a da sfaturi, alta de reducerea sub 20% a timpului în care vorbesc. Apoi descoperă puterea tăcerii, pentru ca spre finalul formării să aibă provocarea de a descoperi cum anume facilitează rezultate prin simpla lor prezență alături de clienți.

Arhetipul Simplității în coaching.

Creativitate

Creativitatea este una dintre caracteristicile speciei umane, fiind baza contribuţiei pe care o putem aduce la dezvoltarea şi transformarea lumii în care trăim. În societatea actuală, creativitatea este principala sursă de plus-valoare, luând locul prelucrării materiilor prime şi producerii de obiecte repetitive.

Prin creativitate, clienţii îşi definesc într-un mod unic şi specific propriile provocări, resurse şi soluţii, chiar dacă subiectul mai este abordat şi de alţi clienţi. Iar coachul, spre deosebire de consilier sau psihoterapeut, foloseşte această definiţie specifică, oferită de client, în locul etichetelor şi diagnosticelor puse pe baza unor modele sau instrumente psihometrice.

De aceea, în Competent Life Coaching spunem că reinventăm coachingul în fiecare sesiune şi cu fiecare client în parte.

Unul dintre criteriile de calitate a procesului de coaching este reprezentată de noutatea, de surpriza pe care o produc atât clientului, cât şi coachului, soluţiile identificate. Afectul AHA, identificat iniţial în terapia Gestalt, este prezent atât în percepţiile şi atitudinile clientului, cât şi în experienţele coachului.

Arhetipul Misterului în coaching.

Mister

Curiozitatea și fascinația pentru nou sunt resursele ce ne sunt oferite atunci când abordăm sesiunea de coaching ca pe un puzzle unic, complet nou și irepetabil, pe care ne dorim să-l rezolvăm. Chiar dacă tema abordată de client a mai fost lucrată cu 100 sau 1000 de alți clienți, modul în care și-o formuleazsă și menține persoana din fața noastră este unic și irepetabil. De aceea, și soluția sa va fi una unică și irepetabilă, uneori în privința unor detalii, dar foarte adesea chiar în esența ei.

Această atitudine este transmisă prin faptul că și fiecare participant la cursul de Competent Life Coach este considerat un mister în privința abilităților, abordărilor și preocupărilor sale. De aceea, fiecare este tratat diferit, pentru a-i crea oportunitatea de a se descoperi și defini singur, în loc să i se propună un model unic, ce trebuie preluat și aplicat ca atare.

Rezultatul este că cei 37 de absolvenți certificați ANC din ultimii doi ani activează în 20 de nișe de piață, pentru noi fiind fascinant misterul prin care deși trec prin același proces de formare, ajung la rezultate atât de diverse, dar în deplin acord cu personalitatea și evoluția lor.

Arhetipul Misterului în coaching.

Bucurie

Bucuria este emoția ce ne indică faptul că ne-am atins obiectivele stabilite și putem să beneficiem de efectele lor. Ne bucurăm când:

  • înțelegem ceva ce părea de neînțeles,
  • descoperim ceva neașteptat,
  • reușim ceva ce părea dificil sau imposibil pentru noi,
  • primim aprecieri și recunoașterea contribuției din partea celorlalți,
  • avem, facem și suntem ceea ce ne reprezintă cu adevărat.

Este cel mai sigur indicator al succesului, al realizărilor semnificative. Și este cea mai bună bază emoțională a învățării: descoperind ce ne aduce bucurie în suflet, putem decide să repetăm acele experiențe sau acțiuni, pentru a recâștiga accesul la bucurie.

De aceea, dacă în psihoterapie succesul este uneori măsurat în numărul de batiste pe care le-a folosit clientul de-a lungul unei sesiuni, în Competent Life Coaching succesul este măsurat prin zâmbetele și încântarea clientului de-a lungul întregului proces.

Și iată cum își manifestă bucuria absolvenții uneia dintre seriile de Specialiști în activitatea de coaching acreditați de ANC:

Bucuria asocierii cu arhetipul Coachului.

Dacă vreți să intrați în contact cu această constelație de arhetipuri, pentru a deveni Competent Life Coach, o puteți face printr-un click aici.

 

Picturile folosite pentru ilustrarea articolului sunt opera Nuvolanevicata, iar dreptul de utilizare a fost obținut prin Shutterstock.com.

Related Post

Partajează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 × 3 =